سرور مجازی ایران یا خارج؟
سرور مجازی ایران یا خارج؟
پنج شنبه 15 دی 1401 ساعت 16:43 | بازدید : 848 | نویسنده : آبتین

یکی از کارکردهای سنتی سرورها، استفاده از آنها در راه‌اندازی وب سایت‌ها است. تمامی اطلاعات وب سایت باید بر روی سرورها آپلود شوند و به همین دلیل اصولاً موجودیت وب سایت‌ها به سرورها گره خورده است. یکی از انواع مختلف سرورها که به دلایل متعدد استفاده از آن بین توسعه دهندگان وب محبوبیت بالایی دارد، سرور مجازی (VPS) است. در این مطلب می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که اصولاً خرید سرور مجازی ایران برای ما مناسب‌تر است و یا سرور مجازی خارج از کشور؟

 

سرور مجازی چیست؟

ابتدا بهتر است کمی در موردِ سرور مجازی توضیح دهیم. سرورهای مجازی در واقع نسل بعدی سرورهای اشتراکی هستند. در این سرورها منابع سخت‌افزاری و همچنین پهنای باند با استفاده از فرآیندهای مجازی‌سازی و نیز ماشین‌های مجازی، به اجرای کوچک‌تری تقسیم می‌شود.

دلیل اینکه چرا سرورهای مجازی و استفاده از آنها تا این حد مورد اقبال قرار گرفته است را می‌توان در کیفیت و عملکرد بالای این سرورها، رفعِ نقاط ضعف سرورهای اشتراکی و همچنین قیمت مقرون به صرفه‌ی آنها دانست.

اما اگر برای خرید سرور مجازی به صفحه‌ی اینترنتی یکی از شرکت‌‎های ارائه دهنده‌ی خدمات سرور و هاستینگ مراجعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که دیتاسنتر سرور مجازی ممکن است در ایران و یا در هر کشور دیگری قرار گرفته باشد. حالا سؤال این است که کدام یک از این سرورها کارایی بیشتری برای شما دارد؟ در قسمت بعدی به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

 

سرور مجازی ایران یا خارج؟ کدام بهتر است؟

برای اینکه بتوانید از نظر قرارگیری دیتاسنتر سرور به جمع‌بندی و در نهایت تصمیم مناسبی برسید، باید برخی از نکات را در نظر داشته باشید. اما به‌طور کلی هیچ نسخه‌ی بهینه و مناسبی نیست که برای همه‌ی افراد مناسب باشد. هر نوع سرویسی ممکن است برای فردی با نیازهای مختص به خود مناسب باشد. به‌عبارت دیگر در گامِ اول این نیاز شما است که تعیین می‌کند کدام سرویس برای شما مناسب‌تر است. با این حال در ادامه به برخی از مهم‌‎ترین نکات انتخاب محل قرارگیری سرور مجازی اشاره خواهیم کرد.

1-     استفاده از IP ثابت کشوری خاص

این مورد بیشتر در مورد افرادی صادق است که استفاده‌ای به‌غیر از وب سایت از سرور دارند. به‌عنوان نمونه تریدرها به‌جهتِ ارتباط با صرافی‌هایِ خارج از کشور، نیاز دارند تا از IP ثابت کشوری خاص استفاده کرده و این IP نیز در ارتباط‌های بعدی عوض نشود. در این موارد باید از سرور مجازی خارجی استفاده کنید.

2-     افزایش سرعت وب سایت برای کاربران

اگر از سرور برای وب سایت استفاده می‌کنید، باید بدانید که هر چه محل قرارگیری سرور به کاربر وب سایت نزدیک‌تر باشد، کاربر سرعت بیشتری را در هنگام لود سایت تجربه خواهد کرد. بنابراین برای وب سایت‌هایی که کاربران ایرانی دارند، بهتر است که از سرور مجازی ایران استفاده کنند.

3-     سیستم عامل سرور

نوعِ سیستم عامل می‌تواند در انتخاب محل سرور مجازی شما اثرگذار باشد. برای توضیح بیشتر باید در نظر داشته باشید که سرورهای مجازی خارج از کشور برای نصب سیستم عامل ویندوز باید لایسنس قانونی آن را خریداری کنند که همین مسئله باعث افزایش هزینه‌های تمام شده آنها می‌شود. بنابراین اگر به سرور مجازی با سیستم عامل ویندوز نیاز دارید، بهتر است از سرورهای ایران استفاده کنید.

4-     مسئله‌ی تحریم‌ها

اگر چه تمامی ارائه دهندگان خدمات سرور و هاستینگ همیشه تلاش می‌کنند تا با راهکارهایی جلویِ بسته شدن سرورهای خارج از کشور بر روی کاربران ایرانی را بگیرند، اما با این حال این ریسک همیشه برای سرورهای خارج از کشور وجود دارد.

5-     فعال بودن سرور مجازی ایران در هنگام محدودیت‌های اینترنتی

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در خرید سرور مجازی باید به آن توجه کنید این است که در هنگامِ اختلالات و محدودیت‌های اینترنت بین‌الملل، سرورهای ایرانی همچنان فعال و در دسترس هستند.

 

جمع‌بندی

از سرورهای مجازی برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. اما فارغ از کاربرد این سرور، یکی از نکات هنگام خرید VPS ها، محل قرارگیری دیتاسنتر سرور است. به‌عبارت بهتر اینکه سرور شما در ایران و یا خارج از کشور قرار داشته باشد یکی از نکات مهمی است که در خرید سرور مجازی باید به آن توجه داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم نکاتی را که به شما کمک می‌کند تا در مورد محل قرارگیری سرور خود تصمیم درستی بگیرید، توضیح دهیم.

 

سؤالات متداول

1-     سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی به سروری گفته می‌شود که با استفاده از فرآیندهای مجازی‌سازی به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شده و هر یک از آنها نیز به یک شخص یا سازمان اختصاص داده شده باشد.

2-     دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر را می‌توانید یک اتاق بزرگ و کاملاً ایزوله تصور کنید که تعداد بسیار زیادی سرور در آن قرار گرفته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست

نویسندگان
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 7
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 15
:: باردید دیروز : 19
:: بازدید هفته : 443
:: بازدید ماه : 959
:: بازدید سال : 3381
:: بازدید کلی : 6702